2018. szeptember 1-jétől elindult a horgász regisztráció és a Magyar Horgászkártya igénylésének opcionális folyamata.
Maga a valós alapadat-felvételt és annak ellenőrzését több módon is biztosító, díjmentes horgász regisztráció a jogszabályi előírásoknak megfelelve 2019. január 1-jét követően már mindenkinek kötelezővé válik, aki állami horgászjegyet kíván kiváltani.
A horgász egyesületi tagságra kötelezettek, vagy a tagságot vállalók számára pedig a jelenlegi kötelező, papíralapú horgász igazolvány helyére lép a horgászkártya, amely a kapcsolódó elektronikus alkalmazásokkal lépésről-lépésre egyszerűbbé és gyorsabbá, valamint átláthatóbbá teszi majd az ügyintézést és az adminisztrációt.
A Magyar Országos Horgász Szövetség – eddigi legnagyobb vállalásaként – a 2019. január 1-jétől fennálló közfeladat-ellátási kötelezettségének is megfelelve már középtávon is számos, a horgászat elérését megkönnyítő elektronikus szolgáltatást kíván biztosítani a magyar horgászoknak, a Magyarországon horgászóknak és az őket kiszolgáló horgászszervezeteknek.
E szolgáltatások kiemelt elérési eszközeként, valamint az ellenőrzés és az egyértelmű jogosultsági azonosítás egyszerűsítéseként született meg korábban a kormányzati támogatású döntés a személyazonosító igazolványhoz hasonló formátumú plasztikkártya bevezetéséről.
A regisztrációs rendszer sikeresen elindult, s az elmúlt hetekben a bevezetés gyakorlati tapasztalatai is beépítésre kerültek a folyamatot támogató komplex informatikai programba és annak ügyviteli szabályozási folyamatába. A többlépcsős ellenőrzések, hitelesítések után mára elkészültek azok az alapadat-állományok, melyek segítségével az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt. megkezdhette a kártyatestek megszemélyesítését is.
A MOHOSZ megköszöni, hogy otthonában és a mintegy 800 aktív regisztrációs ponton összesen már több, mint 110.000 horgásztárs sikeresen megkezdte, vagy teljesítette a regisztráció és a kártyaigénylés feladatát!
A terveknek megfelelően a több körben véglegesített, speciális kártyaformátum és a kapcsolódó műszaki követelményrendszer után elkészült a kártyakísérő-levél is, s külföldről megérkeztek azok az egyedi hologram fóliák is, melyek a gyártás végső szakaszában kerülnek a kártyatestre. A gyártási folyamat teljes felfutása után heti 20.000 db kártya lesz legyártható.
A Magyar Posta Zrt. jóváhagyta az automatizált borítékolási-postázási folyamatot, s felkészült a horgászkártyát tartalmazó ajánlott küldemények ütemezett kézbesítésére.
A Magyar Horgászkártya minden esetben postai úton kerül kiküldésre a regisztráció során megadott kézbesítési címre, a befizetés lekönyvelését és a rögzített személyes adatok ellenőrzését követően, átlagosan 30-60 napon belül. Amennyiben a horgászkártya megszemélyesítéséhez szükséges személyes adatok tekintetében az adatok javítására, módosítására kell, hogy sor kerüljön, úgy a kézbesítési idő az ehhez szükséges időtartammal meghosszabbodik. A horgászkártyák tömeges kipostázása november 26-ával kezdődik meg, így hamarosan egyre több horgásztársunk veheti kézbe a korszerű új horgászokmányt.
A regisztrációs pontokon, horgászszervezeteken túl természetesen a horgászoknak is a személyes érdeke, hogy a regisztrációk időben jobban eloszoljanak, így jelentősen csökkenjen az év eleji okmánykiadással járó munkacsúcs, számukra a sorban állás időtartama. Jelenleg napi 1500 körüli regisztráció kerül rögzítésre, ebből bő 600 online módon, otthonról történik, a jelentős többség viszont a regisztrációs pontokon. Ezen adatokból és azok eloszlásából jól látszik, hogy vannak aktív horgászszervezetek, akik megkeresik tagjaikat és felajánlják a segítségüket, s igen sokan élnek is a lehetőséggel, mert ezek a horgászegyesületek úgy is ösztönzik a helyszíni (offline) regisztrációt, hogy ők adják fel a csekket, sőt akár egyesületi kedvezményeket is felkínálnak. A MOHOSZ támogatja ezt az aktivitást, így a kiemelt, eddig jól teljesítő regisztrációs pontok napokon belül újabb informatikai eszköztámogatásra is számíthatnak.
(részlet, a MOHOSZ 2018. november 10. közleményéből)